"Virrasszatok tehát, mert nem tudjátok, mely napon jön el uratok." Mt 24:42

"De megmenekül mindenki, aki segítségül hívja az ÚR nevét, mert a Sion hegyén és Jeruzsálemben lesz a menedék az ÚR ígérete szerint, és azok menekülnek meg, akiket elhív az ÚR." Joel 2:32

 

 

 


"Az igazság akkor is igazság, 
ha csak egyetlen ember képviseli, 
sőt akkor is, ha senki sem képviseli." 

(Morus Tamás -vértanú)

 

 

 


 Máté 24:29
"

"Közvetlenül ama napok nyomorúsága után pedig a nap elsötétedik, a hold nem fénylik, a csillagok lehullanak az égről, és az egek tartóerői megrendülnek. "

Apostolok Cselekedetei 2:20-21 "

"A nap sötétté válik, és a hold vérré mielőtt eljön az Úr nagy és fenséges napja. Aki azonban segítségül hívja az Úr nevét, üdvözül."

Lukács 21:9-11

"És amikor háborúk zaját és lázadások hírét halljátok, ne rettenjetek meg, mert ezeknek előbb meg kell történniük, de nem jön mindjárt a vég. Azután így folytatta: Nemzet nemzet ellen és ország ország ellen támad, mindenfelé nagy földrengések, járványok és éhínségek lesznek … és hatalmas jelek tűnnek fel az égen."

Jelenések 6:12

"nagy földrengés támadt, és a nap elsötétült, mint egy fekete szőrcsuha,a telihold olyan lett, mint a vér" [Az amerikai indiánok, azt mondják, hogy amikor a hold vérré változik, az embereknek a hegyekben kell menekülniük]

Jelenések 6:13

"És az ég csillagai lehullottak a földre, ahogyan a fügefa hullatja éretlen gyümölcsét, amikor nagy szél rázza ..."

Jelenések 6:14

"Az ég is eltűnt, mint egy felgöngyölődő papírtekercs, minden hegy és sziget elmozdult a helyéről. [Pólusváltásnál ez teljesen érthető]

Jelenések 6:15

"A föld királyai, a fejedelmek és a vezérek, a gazdagok és a hatalmasok, a szolgák és a szabadok mind elrejtőztek a barlangokban és a hegyek szikláiban ... "  [Nem véletlen, hogy a világ kormányai egy jó pár titkos föld alatti menedékhelyet építettek ki a maguk és bábjaik számára. Ez is az előkészületekre utaló egyik jel.]

Ézsaiás 13:4-13

"Zúgás hallik a hegyeken, nagy nép zúgásához hasonló, országok morajlása hallik, összegyűlt nemzetek morajlása. A Seregek Ura megszemléli a harcra kész sereget. Jönnek messze földről, az ég széléről: az Ú r , és bosszús haragjának eszközei, hogy elpusztítsák az egész földet. Jajgassatok, mert közeledik az ÚR napja, a Mindenható pusztításaként jön el.... Jön már az ÚR napja kegyetlenül, féktelen, izzó haraggal. Pusztává teszi a földet, kipusztítja róla a vétkeseket. Az ég csillagai és csillagzatai nem ragyogtatják világosságukat. Sötét lesz a fölkelő nap, nem fénylik a hold világa. Megbüntetem a világ gonoszságát, a bűnösök bűnét. Véget vetek a kevélyek gőgjének, az erőszakosok gőgösségét megalázom. Ritkábbá teszem a halandót a színaranynál.... Ezért megrendítem az eget, és megindul helyéből a föld a Seregek U r ának féktelen haragja miatt, izzó haragja napján... / Ézsaiás 24:1-6, 17-23 /

Zakariás 14:1-7

"Eljön az ÚRnak a napja, amikor osztozkodnak a tőled elvett zsákmányon.... Mert összegyűjtök minden népet, hogy harcoljanak Jeruzsálem ellen. Elfoglalják a várost, kifosztják a házakat, és meggyalázzák az asszonyokat. A város fele fogságba megy, a megmaradt népet azonban nem űzik ki a városból. De az Ú r harcba száll majd azokkal a népekkel, ahogyan harcolt egykor, a csata napján. Megveti majd lábát azon a napon az Olajfák hegyén, amely Jeruzsálemtől keletre van. Az Olajfák hegye pedig középen kettéhasad; kelet-nyugati irányban egy igen nagy völgy lesz, mert a hegy egyik fele északra, a másik fele délre mozdul el. Akkor meneküljetek a hegyek szakadékaiba, mert a hegyek között a szakadék Ácalig ér.... Azon a napon nem lesz sem hőség, sem hideg, sem fagy. Akkor csak nappal lesz - az ÚR tudja ezt. Nem lesz külön nappal és éjszaka, világos lesz még este is...

[Amikor a hatalmas mágneses és gravitációs erők hatására a föld saját tengelye körüli forgása megáll, akkor a nap felé néző földrészen több napig tartó világosság lesz, az ellenkező oldalon, viszont több napos sötétség lesz. /Lásd még: Józsué 10:13/] [Oroszorszag és/vagy Nibiru?]

Jeremiás 4:6

"Sion felé mutassátok az irányt, fussatok megállás nélkül, mert veszedelmet hozok észak felől, és nagy pusztulást! 7 Előjött az oroszlán a bozótból, elindult a népek pusztítója, kijött a helyéről, hogy pusztává tegye országodat; városaid romba dőlnek, lakatlanná válnak... és ezt mondják: Ó, Uram, URam! De nagyon rászedted ezt a népet és Jeruzsálemet, amikor azt mondtad, hogy békességünk lesz, pedig fegyver fenyegeti életünket. Abban az időben ezt mondják majd ennek a népnek és Jeruzsálemnek: Heves szél fúj a hegytetőkről a pusztában népem leányára."

Jóel 2:1-10

"Fújjátok meg a kürtöt a Sionon, fújjatok riadót szent hegyemen! Reszkessen az ország minden lakosa, mert jön az Úr napja, bizony, közel van már! Sötétség és ború napja az, felhő és homály napja... Jön egy nagy és hatalmas nép...Előtte tűz emészt, utána láng perzsel. Előtte Éden kertje az ország, utána sivár pusztaság. Nem menekül meg tőle semmi. Olyan az alakjuk mint a lovaké, úgy száguldanak mint a lovasok... A fegyvereken is keresztültörnek, nem lehet föltartóztatni őket. Reszket előtte a föld, megrendül az ég. A nap és a hold elsötétül...

Jóel 3:2-5 "Még a szolgákra és szolgálókra is kitöltöm lelkemet abban az id ő ben. Csodás jeleket mutatok az égen és a földön: vért, tüzet és füstoszlopokat. A nap elsötétül, a hold vérvörös lesz, miel ő tt eljön az Ú r nagy és félelmetes napja. De megmenekül mindenki, aki segítségül hívja az ÚR [Jézus Krisztus] nevét... [Karoliban Jóel 2:30-32]

Ámósz 8:9-10

"Azon a napon - így szól az én U r am, az Ú r - naplementét idézek el ő délben, és sötétségbe borítom a földet fényes nappal. Ünnepeiteket gyászra változtatom, és dalaitokat siratóénekre. Minden derékra gyászruhát huzatok...

Habakuk 3:3-6 Isten a Témán felől jön [Palesztina délkeleti részén lévő város] ], és a Szent a Párán hegyéről. Szela. Dicsősége elborítja az egeket, és dicséretével megtelik a föld. Ragyogása, mint a napé, sugarak támadnak mellőle; és ott van az ő hatalmának rejteke. Előtte döghalál jár, és nyomaiban forró láz támad. Megáll és méregeti a földet, pillant és megrendíti a népeket, az örökkévaló hegyek szétporlanak, elsüllyednek az örökkévaló halmok... 2[Károli]

Jeremiás 25:32

"Ezt mondja a Seregek URa: Indul a vész néptől néphez, nagy forgószél támad a föld végéről."

Ézsaiás 19:1-3, 5-6, 24-25

"...Száguld az Úr gyors felhőn...Egyiptomit egyiptomira uszítok, hogy testvér testvér ellen, ember embertársa ellen, város város ellen, tartomány tartomány ellen harcoljon. Oda lesz Egyiptom bátorsága, tanácstalanná teszem.... Kiapad a tenger vize, kiszárad, kiszikkad a folyam. Bűzössé válnak a folyók. Egyiptomban a Nílus ágai leapadnak, kiszáradnak. Elfonnyad a nád és a sás... Azon a napon Egyiptom és Asszíria mellett Izráel, mint harmadik ország, áldás lesz a földön. A Seregek URa pedig ezt az áldást mondja: Áldott Egyiptom, az én népem, és Asszíria, kezem alkotása, meg Izráel, az én tulajdonom!"

Ézsaiás 10:3

"De mit tesztek majd a megtorlás napján, amikor megjön messziről az ítéletidő? Kihez futtok majd segítségért, hol hagyjátok kincseiteket?"

Ézsaiás 28:18

"Felbomlik a halállal kötött szövetségetek [Itt a sátánisták sátánnal kötött – titkos – szövetségéről van szó], és nem marad meg egyezségetek a holtak hazájával [Hades]. Ha megjön az ostorozó áradat, elborít benneteket!

Ézsaiás 34:4

"Széthull az ég minden serege, összecsavarodik az ég, mint egy tekercs; úgy lehull egész serege, ahogy a levél lehull a szőlőről, ahogy lehull a fügefáról."

2 Mózes 9:23-25

"Mózes kinyújtotta a botját az ég felé, az Ú r pedig mennydörgést és jégesőt támasztott; villámok csaptak a földre, és jégesőt zúdított az Ú r Egyiptom földjére. Esett a jégeső, és egymást érte a villámlás a jégesőben. Olyan hatalmas volt, amilyen nem volt még Egyiptomban, amióta emberek lakják. Elverte a jégeső egész Egyiptomban mindazt, ami a mezőn volt: embert és állatot, a mező minden füvét is elverte a jég, és összetördelte a mező minden fáját."

2 Mózes 10:21-23

"Akkor ezt mondta az Úr Mózesnek: Nyújtsd ki kezedet az ég felé, és akkor olyan sötétség lesz Egyiptom földjén, hogy tapintani lehet a sötétséget! Mózes kinyújtotta kezét az ég felé, és sűrű sötétség támadt egész Egyiptomban három napig. Az emberek nem látták egymást.... [Lásd még: 2 Mózes 9:8]

Jeremiás 48:8,28

"Eljön a pusztító minden város ellen, egy város sem menekül meg. Odalesz a völgy, elpusztul a fennsík, ahogyan megmondta az Ú r... Hagyjátok el a városokat, és lakjatok a kősziklán, Móáb lakosai! Legyetek olyanok, mint a galamb, amely a barlangok nyílásában fészkel!..."

 

 

1800 éve próbálják megfejteni az elveszett törzs titkát

Dántól az Antikrisztusig 

 
 
A Hermon-hegy Izrael legmagasabb pontja. Ősi idők óta folyik a harc körülötte Fotó: WBS

Nem csak az elveszett frigyládának próbáltak az elmúlt évszázadokban sokan nyomába eredni, a Biblia további rejtélyei is kitartóan foglalkoztatják kutatók és kalandorok fantáziáját. A jövő hónapban tudományos expedíció indul az Ararát hegyére, hogy Noé bárkájának a feltételezett maradványait vizsgálja. Mások arra igyekeznek választ keresni, hogy mi történhetett a diaszpóra után eltűnt zsidó törzsek egyikével. Mióta 1800 évvel ezelőtt az egyik legismertebb egyházatya, Irenaeus azt írta egy művében, hogy a történelem végén fellépő Antikrisztus Dán nemzetségéből fog származni, ezt a törzset számos néppel próbálták már azonosítani. Az elveszett törzs nyomait újabban a hajdani spártaiak és a kelták leszármazottai között vélik felfedezni.



A Hermon-hegy Izrael legmagasabb pontja. Ősi idők óta folyik a harc körülötte Fotó: WBS

Jákob pátriárkának a fiaira mondott áldásai közül zsidó és keresztény írásmagyarázók régóta próbálják megfejteni a Dánnak adott prófécia értelmét: "Dán ítéli az ő népét, mint Izráel akármelyik nemzetsége. Dán kígyó lesz az úton, szarvaskígyó az ösvényen, mely a ló körmébe harap, hogy lovagja hanyatt esik. Szabadításodra várok, Uram!"


(1Mózes 49: 16–18) 

A Dánnal kapcsolatban hangsúlyosan említett kígyó képe a Bibliában szinte mindig negatív összefüggésben szerepel, kezdve természetesen az édenkerti történettel. Az Újszövetség is a kígyóval azonosítja Isten ellenségét, az ördögöt: "a nagy sárkány, ama régi kígyó, aki neveztetik ördögnek és a Sátánnak…"
(Jelenések 12:9). Egy másik próféciában Mózes úgy beszél Dánról, mint "oroszlánkölyök"-ről.
(5Mózes 33:22) Ha e két kép (a kígyó és az oroszlán) mellé – írja a
Zsidó Enciklopédia – odatesszük Jeremiás próféta szavait, érthető, hogy miért gondolták a keresztény egyházatyák közül is többen azt, hogy a történelem végén feltűnő Antikrisztus zsidó származású lesz, és Dán törzséhez fog tartozni. 

Egy jeremiási idézet ("Dántól fogva hallatszik az ő lovainak tüsszögése… eljönnek és megemésztik e földet, mindenét és amije van, a várost és annak lakóit. Mert íme én viperakígyókat bocsátok reátok, amelyek ellen nincs varázslás, és megmarnak titeket, azt mondja az Úr."
Jeremiás 8:16–17.) összecsengeni látszik Jákob szavaival az álnokul a ló körmébe maró kígyóról. A 3. században élt keresztény egyházatya, Hyppolytus e bibliai idézetekre hivatkozva le is vonta a következtetést
A Krisztusról és az Antikrisztusról cím? művében: "Valóság az, hogy Dán törzséből fog a zsarnok és király, a rettegett bíró, az ördög ama fia eleve elrendelés szerint származni és támadni." Ugyanezt erősíti meg Irenaeus is
Az eretnekek ellen cím? művében: "Jeremiás pedig nemcsak váratlan eljövetelét, hanem a törzset is nyilvánvalóvá tette, amelyből el fog jönni, amikor így szólt: »Dánból hallottuk gyors lovainak hangját, rohanó lovainak nyerítő hangjától megrendül az egész föld; eljön és megemészti a földet és annak teljességét, a várost és a benne lakókat.« Ezért is nincs felsorolva a Jelenések könyvében ez a törzs azokkal együtt, akik üdvözülnek" – írta Irenaeus.

A korai keresztény szerzők gyanúját – miszerint a Jézus Krisztus visszajövetele
előtt és vele szemben fellépő diabolikus világuralkodónak, az Antikrisztusnak köze lehet Dán törzséhez – az Irenaeus által említett újszövetségi utalás (pontosabban annak hiánya) is erősítette. A Jelenések könyvében ugyanis János apostol felsorolja azokat a zsidó törzseket, amelyekhez az apokaliptikus időkben élő 144 ezer "elpecsételt" fog tartozni. Tizenkét törzs neve szerepel, Jákób fiai szerint, azonban hiányzik közülük Dán. (Helyette József egyik fia, Manassé szerepel). Egyes vélemények szerint a Dán törzséből származó Antikrisztus szembefordul a nemzetségével, és a történelem végén a zsidók és a keresztények ellen támad. Utalnak Júdásra is, aki egy volt a tizenkettő közül, mégis azt mondta róla Jézus, hogy "egy közületek ördög". 

Ezeket a feltételezéseket természetesen ma nem lehet sem megerősíteni, sem cáfolni. Dán törzsével kapcsolatban azonban a Biblia és a történelmi feljegyzések így is számos érdekességet tartalmaznak. A dániták között találunk igen pozitív szereplőket is, nem is egyet. Az Egyiptomból való kivonulás után Isten Mózesen keresztül mesterembereket hívott el arra, hogy a pusztában elkészítsék a templom előképeként a szent sátort és annak berendezési tárgyait, köztük a frigyládát. A két név szerint is megnevezett vezető egyike Aholiáb, "Akhiszamáknak fia a Dán nemzetségéből". Isten a Júda törzséből származó Besaléellel együtt "betöltötte őket bölcsesség lelkével, hogy tudjanak mindenféle faragó, és kötő, és hímző munkát készíteni, kék és bíborpiros, karmazsinszín? és lenfonálból, és takácsmunkát, akik készítenek ilyenféle munkát és kigondolnak mesterműveket".
(2Mózes 35:35)

Úgy tűnik, Dán fiainak nemcsak Mózes idejében volt tehetségük a művészetekhez. Amikor Salamon király elhatározta a jeruzsálemi templom felépítését, részletes szerződést kötött a szomszédos Tírus királyával. Salamon építőanyagok mellett szakembereket is kért Hirámtól az építkezéshez, jelezve, hogy kész bőkezűen megfizetni őket. (A bibliai szövegből kiderül: a két király olyan pontos külkereskedelmi szerződést kötött egymással, amely még az áru átadásának a pontos helyét is rögzíti, a vételár és a szolgáltatásért fizetendő díj mellett.) A tírusi király elfogadta az ajánlatot, és levelében a legjobb mesteremberét ajánlotta fel a templomépítéshez: "Ímé küldöttem azért bölcs, tudós és értelmes férfit, aki az én atyámé, Húrámé volt; a Dán nemzetségének leányai közül való aszszony fiát (és az ő atyja Tírus városából való), aki tud készíteni aranyból, ezüstből, rézből, vasból, kövekből, fákból, bíborból, kék bíborból, lenből és karmazsinból és mindenféle metszést metszeni és minden remekművet elkészíteni, amelyekkel megbízatik."
(2Krónika 2:13) 

A szövegből jól látszik: a tírusi király igyekezett megnyugtatni Salamont, hogy a templom leendő főépítésze részben zsidó származású. Salamon temploma a szerződésben foglaltak szerint felépült, teljes pompájában. A mesterember nevét a Biblia nem jegyezte fel, egyes hagyományok szerint azonban Hirám Abiffnak hívták. A szabadkőműves mozgalom – amely eredetét Salamon templomáig vezeti vissza – egyik alapítójának tekinti a tírusi építészt.

Korábban élt, de szintén Dán törzséből származott Sámson, a híres harcos. A születését egy angyal ígérte meg anyjának, aki korábban meddő volt. Cserébe az angyal azt kérte a szülőktől, hogy a gyermeket Istennek szenteljék és "beretva ne érintse annak fejét".

Dán törzse a honfoglalás során a Földközi-tenger partján, a mai Tel Aviv–Jafó környékén telepedett le. Mivel a hely a törzs viszonylag magas létszámához képest kicsi volt, ráadásul délről a filiszteusok állandó támadásainak volt kitéve, ezért Dán nemzetségének egy része északra vonult, és a Jordán felső szakasza mellett foglaltak el újabb területet maguknak. Az egyik várost Dánnak nevezték el, amely Izrael legészakibb pontjának számított. Josephus Flavius szerint a Jordán egyik forrásának a közelében, a római kori Paneas (későbbi nevén Caesarea Philippi) közelében terült el. Az apokrif
Énok könyve megjegyzi, hogy Dán földje a Hermon-hegy nyugati oldalán fekszik. 

Ez volt az a hely, ahol a Salamon király után a tíz északi izraeli törzset elszakító Jeroboám egy aranyborjút állított fel. Jeroboám ezzel a tettével a riválisnak tekintett jeruzsálemi templomtól való teljes elszakadást hirdette meg, és mindenben egy új kultusz alapjait vetette meg. Nemcsak az istenimádás helyszínét változtatta meg, hanem új, nem a Lévi törzséből álló papságot állított fel, és más időpontot jelölt ki az ünnepek számára is. A Biblia többször hangsúlyozza, hogy Jeroboám bálványimádása bűnbe vitte egész Izraelt, aminek az asszíriai fogság lett a következménye. (Nem ez volt az első eset, hogy Dán törzséhez tartozók súlyos vallási bűnbe keveredtek. Mózes harmadik könyvében szerepel egy férfi, aki átkozódott Isten ellen a pusztában. "Az ő anyjának neve pedig Selomith vala, Dibrinek leánya, Dán nemzetségéből" –
3Mózes 24: 11. A Bírák könyvében pedig egy egész fejezet foglalkozik azzal, hogy Dán törzséből származó férfiak egy harcban zsákmányolt bálványt állítottak maguknak saját papsággal, messze megelőzve Jeroboámot ezzel a tettükkel.)

Észak felől támad a veszedelem Izraelre – figyelmeztetett Jeremiás próféta. Izrael történetében az elnyomó hatalmak – az asszírok, a babilóniak, a rómaiak – mind északi irányból érkeztek. A rabbinikus hagyományban azonban Izrael északi részét is a sötétség és gonoszság földjével azonosították. A Hermon-hegy – amelynek a lábánál az északra vándorolt dániták letelepedtek – neve az Encyclopedia Britannica szerint "tiltott helyet jelent". Szent Jeromos szerint pedig a hegy nevének magyarázata "anathéma" (elátkozott). A
New Catholic Encyclopedia a hegyet a Baál-imádás központi helyének nevezi.

A már említett apokrif irat, az Énok könyve szerint, amikor az özönvíz előtt az "istenek fiai" a földre érkeztek, hogy az emberek leányaival összeházasodjanak, a Hermon-hegyén vetették meg először a lábukat. A hegy nevét a görögök egy istenükkel, Hermésszel hozták kapcsolatba. Hermész fia volt Pán ("a minden dolgok" istene), akinek kultuszhelye Paniasz (mai nevén Banias) városa volt. Egyes értelmezések szerint megkísértésekor Jézust az ördög a pusztából erre az "igen magas hegyre", az anti-Sionra vitte fel, hogy megmutassa neki "a világ minden országát és azok dicsőségét".
(Máté 4:8)

A Hermon-hegy lábánál fekvő Paniaszt Nagy Heródes fia, Fülöp tetrarcha építette újjá, és nevezte el Caesarea Philippinek. Ez a hely a libanoni határ közelében ma is látogatható. A magas szikla egy Pán-szentély maradványait őrzi. Ezen a sziklán állva kérdezte meg Jézus a tanítványait arról, hogy kinek mondják őt az emberek. "Ők pedig mondának: némelyek Keresztelő Jánosnak, mások Illésnek; némelyek pedig Jeremiásnak, vagy egynek a próféták közül. Monda nékik: Ti pedig kinek mondotok engem? Simon Péter pedig felelvén, monda: Te vagy a Krisztus, az élő Istennek
Fia."(Máté 16:14–16)

A római kori diaszpórát követően a zsidók néhány város kivételével kiszorultak ősi földjükről. A többi diaszpórába került törzshöz hasonlóan Dán törzsét is sokan próbálták már beazonosítani, és megtalálni, hogy hova kerülhettek. Az egyik elmélet a spártaiak őseivel hozza összefüggésbe Dán leszármazottait. A legenda szerint Danaus király hajókon érkezett leányaival Görögországba. Robert Graves, a népszerű brit történész-regényíró szerint a bevándorlók "Palesztinából érkezett gyarmatosítók voltak", akik Baál kultuszát honosították meg a Peloponnészoszi félszigeten. A spártaiak ugyanolyan hosszú hajat viseltek, mint a Dán törzséből származó hős, Sámson, és ennek a csatákban mágikus erőt tulajdonítottak. A Makkabeusok könyve is ezt a kapcsolatot erősíti meg. Areusz, a spártaiak királya a jeruzsálemi főpapnak küldött levelében azt írja, hogy a spártaiak és a zsidók testvérek, és Ábrahám családjához tartoznak.
(1Makkabeusok 12:21)

Ennek az elméletnek egy variációja szerint Dán nemzetsége a spártaiakon keresztül a keltákkal került kapcsolatba, akik a mai Franciaország területéről vándoroltak északra. A kelták a Római Birodalom bukása utáni zavaros korszakban kerülhettek kapcsolatba a keletről bevándorló népekkel. 

A 6-7. században legbefolyásosabb uralkodói család tagjai, a Merovingok azt állították magukról, hogy zsidó származásúak. Ma is vannak, akik azt gondolják, hogy ebből az ősi európai uralkodóházból – amelynek a tagjai a feltételezések szerint többek között a Habsburg és a Stewart-ház ősei közé is bekerültek – származhat majd egy nagy befolyásra szert tevő politikai vezető. 

 

Az ötödik pátriarka

Dán Jákob pátriárka ötödik fiaként született. Nevét Jákob szeretett feleségétől, Rácheltől kapta, azonban anyja Ráchel szolgálóleánya, Bilha volt. A Biblia feljegyzése szerint Dán születését családi viszály előzte meg. Ráchel nem tudott gyermeket szülni Jákobnak, miközben nővére, Lea egymás után négy fiúgyermeknek adott életet. Ekkor Ráchel, aki megirigyelte testvére termékenységét, követeléssel fordult férjéhez, mondván: "Adj nékem gyermekeket, mert ha nem, meghalok." 

Ráchel a felelősséget a meddősége miatt – a kor felfogásával éles ellentétben – a férjére hárította. Jákob ezt a feltételezést felháborodva viszszautasította. "Avagy Isten vagyok-é én, ki megtagadta tőled a méhnek gyümölcsét?" – kérdezte Rácheltől. Jákob sokkal jobban szerette Ráchelt, mint Leát, ezért nem valószínű, hogy ne tett volna meg mindent annak érdekében, hogy Ráchelnek is gyermeke szülessen. Az asszony végül azzal igyekezett kikerülni a vitából, hogy – ősi szokás szerint – felajánlotta szolgálóját, Bilhát férjének, mondván, ha az gyermeket szül Jákobnak, akkor ő is megszabadulhat a meddőség bélyegétől. Miután Bilha valóban szült egy fiút Jákobnak, Ráchel azt sajátjának tekintette, és a Dán nevet adta neki. Utóbb Bilha még egy fiúval ajándékozta meg úrnőjét. Naftali – aki Dánnak az egyetlen édestestvére – születése után még hosszú idő telt el, de végül Ráchel is valóban teherbe esett, és még két fiút – Józsefet és Benjamint – szült Jákobnak.

Jákob tizenkét fia lett Izrael tizenkét törzsének alapítója. Az egyes törzsek későbbi sorsát, boldogulását, de még letelepedésük földrajzi határait is meghatározta az atyák magatartása. A Zsidó Enciklopédia Dánnal kapcsolatban megemlíti, hogy a rabbinikus hagyomány szerint Dán Jákob családjának a fekete báránya lett. Engesztelhetetlenül gyűlölte Józsefet, aki anyja úrnőjének az elsőszülött fia volt. A Biblia is megemlíti, hogy József rendszeresen rossz híreket vitt apjának testvéreiről. A rabbinikus írások szerint elsősorban Bilha gyermekei – azaz Dán és Naftali – ellen volt panasza Józsefnek. Dán bosszúból elhatározta, hogy megöli Józsefet. Mivel tartott apja haragjától, ezért rábeszélte testvéreit, hogy csellel ejtsék fogságba Józsefet, majd véres ruháit küldjék el Jákobnak, mondván, hogy vadállat támadta meg és ölte meg testvérüket.

Dán bosszúterve ellenére József túlélte az összeesküvést, majd Egyiptom hercegeként meg is bocsátott testvéreinek. A család Egyiptomba költözött, ahol élete végéhez közeledve Jákob megáldotta fiait. Ezek az áldások egyaránt vonatkoztak a tizenkét fiúra és a tőlük származó törzsek jövőbeli sorsára is.

Jákob realista volt: jól ismerte minden fiának a természetét és valóságos tetteit, ezért az áldást osztó mondataival különbséget is tett közöttük. Tudta, hogy tíz gyermeke évtizedeken keresztül félrevezette őt József sorsával kapcsolatban, és egyenként is ismerte a fiai által elkövetett gaztetteket. Tisztában volt például azzal, hogy elsőszülött fia, Rúben vérfertőző viszonyt létesített az egyik családtagjával (történetesen Dán anyjával, Bilhával), ezért a szokásjog ellenére Jákob nem rá – sőt nem is másod és harmadszülött fiaira, akik ellen szintén súlyos panasza volt –, hanem negyedik gyermekére, Júdára bízta a vezetői tekintélyt a családban. 

Jákob áldásmondásaiban fiai közül többet belső természetük alapján – a Bibliában gyakori képes beszéddel – különböző állatokhoz hasonlított. Ezek között több pozitív tulajdonságra utal, így Naftali jellemzése: "gyors lábú szarvas, az ő beszéde kedves", vagy Issakáré, akit "erős csontú szamár"-ként említett Jákob.

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 86
Tegnapi: 79
Heti: 448
Havi: 2 263
Össz.: 482 939

Látogatottság növelés
Oldal: próféciák a Bibliából
"Virrasszatok tehát, mert nem tudjátok, mely napon jön el uratok." Mt 24:42 - © 2008 - 2024 - azidokvege.hupont.hu

Ingyen honlap és ingyen honlap között óriási különbségek vannak, íme a második: ingyen honlap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »